Asli Wisata Di Aceh Selatan (Tapak Tuan )

Aceh Selatan adalah Sebuah Daerah di Aceh yang sebelah timurnya berbatas dengan Kabupaten Aceh Singkil, barat yang berbatas dengan kabupaten Aceh Barat Daya, utara berbatas dengan kabupaten Aceh Singkil, dan Selatan berbatas dengan daerah Aceh Tenggara.

Daerah yang khas oleh kuih dan sirap pala ini mempunyai banyak tempat Pelancongan. Diantaranya, pantai batu belayar (Samadua), Goa Batee meucanang (Labuhan Haji), Makam Tuan Tapa (Tapak Tuan), goa Kalam (Tapak Tuan) Makam Teuku Raja Angkasah (Bakongan).

Beberapa tempat pelancongan ini mempunyai legenda tersendiri seperti Batu belayar, batee meucanang dan yang paling sering disebut-sebut orang adalah Legenda Tapak Tuan.

Tak hanya sekadar lagenda, tetapi terdapat pula bukti-bukti dari legenda tersebut. Contohnya Makam, tapak kaki, kopiah serta tongkat Tuan Tapa. Selain itu, ia juga masih ada sisa hati dan darah Naga yang diceritakan menjadi batu dan sekarang dikenali sebagai batu hitam dan batu merah.

Legenda tersebut pernah ditulis oleh seorang guru di salah satu sekolah dasar di Tapak Tuan, Darul Qutni Ch. Buku yang beliau tulis tersebut berjaya menjadi juara III tahap Nasional pada sayembara penulisan buku bacaan fiksyen yang diselenggarakan oleh Pusat Perbukuan Departemen Pendidikan tahun 1996.

Menurut buku yang ditulis Darul Qutni, legenda Tapak Tuan tersebut adalah sebagai berikut. Konon, pada zaman dahulu kala hiduplah seorang petapa bertubuh besar dan tinggi di tepi teluk lautan Indonesia bagian barat. Pada suatu hari ia bertemu dengan sepasang naga yang di usir dari kerajaan China kerana mereka tidak mempunyai anak. Lalu mereka meminta izin kepada tuan tapa untuk tinggal sementara waktu di daerah tersebut. Setelah memberikan beberapa syarat-syarat, dan dipersetujui kedua-dua naga, tuan pun mempersilakan. Keesokan harinya, mereka pergi mencari makan. Mereka berenang secara beriiringan. Dalam perjalanan itu, mereka mencari hal-hal menarik. Air yang dipenuhi buah pinang yang jatuh, maka mereka memberi nama tempat itu air pinang, bukit yang melayang di udara, dinamakan terbangan, pantai yang didiami beribu ekor gajah, dinamakan teupian gajah, pantai yang ditumbuhi pokok kelapa, dinamakan kualaba-u (dalam bahasa Aceh) dan daerah-daerah lain.

Suatu ketika, kedua-dua naga tersebut bermimpi melihat seorang bayi di dalam bakul rotan sedang terumbang-ambing di tengah lautan. Esoknya, mereka menyampaikan perihal mimpi itu kepada Tuan Tapa. Tuan berkata bahawa mimpi itu akan menjadi kenyataan. Betapa senang hati kedua-dua naga tersebut. Mereka berfikir bahawa, walau mereka tak punya anak sendiri, anak manusia pun tak masalah.

Benar saja, dalam perjalanan, mereka mendapati bayi tersebut dan merawatnya sehingga bayi itu tumbuh menjadi seorang putri yang cantik. Mereka begitu bahagia. Sesekali naga mengajak sang putri berjalan-jalan melihat pemandangan alam sekitar. Naga jantan membuatkan tempat pemandian untuk anak perempuan. Tempat itu sekarang dikenal dengan tingkat tujuh.

Diam-diam, sang putri menyimpan soalan mengapa ia berbeza dengan kedua-dua orang tuanya. Lalu ia bertanya kepada Tuan Tapa. Tuan Tapa menjawab bahawa dia adalah seorang puteri kerajaan. Sang puteri terapung-apung di tengah lautan kerana kapal rombongan orang tuanya diterjang badai. Maka naga itu menyelamatkan dan merawatnya hingga sekarang ini. Tuan menambah bahawa tak lama lagi orang tuanya yang asli akan menjemputnya.

Pada masa raja dan isterinya datang menjemput sang puteri, naga tidak mengizinkannya. Mereka berkeras tidak akan menyerahkan sang puteri kepada orang tua kandungnya. Pada masa itu, terjadilah pertarungan antara naga jantan dan Tuan Tapa. Naga jantan terkena libasan tongkat Tuan hingga tubuhnya hancur berkeping-keping. Naga betina berjaya melarikan diri kembali ke negeri China.

Konon, hati dan tubuh naga yang hancur berkeping-keping kini menjadi batu yakni batu Itam. Darah sang naga menjadi batu merah, dan naga betina yang lari, membelah sebuah pulau di daerah Bakongan sehingga bernama Pulau Dua.

Demikianlah Legenda Tapaktuan yang diyakini sebagai sejarah asal mula nama Tapaktuan yakni tapak dari Tuan. Tapak tersebut berada di kaki gunung lampu berjalan ke laut. Tapak yang berukuran kira-kira 2 meter itu terdapat di atas batu karang. Bila air laut sedang surut akan kelihatan tonggak batu yang disebut tongkat Tuan Tapa. Lima kilometer ke tengah laut, terdapat pula peci Tuan Tapa. Satu kilometer dari kaki Gunung Lampu, terdapat makam Tuan Tapa dengan saiz 4 × 15 meter.

Di Tapaktuan, juga boleh ditemui beberapa patung naga, diantaranya di dekat pendopo Bupati Aceh Selatan, di taman putroe bongsu, dan di dekat dinas kesihatan Tapaktuan.

Related Posts:

0 Response to " Asli Wisata Di Aceh Selatan (Tapak Tuan )"

Post a Comment