Asli 9 Obyek Wisata di Aceh Besar Selain Pantai Paling Dahsyat


Aceh Besar atau Aceh Rayeuk mempunyai pantai-pantai indah yang sangat sayang bila di abaikan. Walau bagaimanapun, Aceh Besar masih punya pelbagai tempat pelancongan yang menarik selain pantai. Anda boleh memulakannya dengan melancong di Jantho yang merupakan ibu kota Aceh Besar. Lalu, anda boleh melangkahkan kaki anda untuk melawat 9 tempat pelancongan di Aceh Besar ini:
1. Air Terjun Suhom

Air Terjun Suhom sudah dikenal sebagai objek pelancongan di Aceh Besar yang wajib dikunjungi ketika bercuti ke Aceh. Air Terjun Suhom (atau sering juga disebut Air Terjun Lhoong atau Krueng Kala) terletak di Desa Krueng Kala, Kecamatan Lhoong, Kabupaten Aceh Besar. Jaraknya kurang lebih 75 km sebelah barat Kota Bharu. Selama kira-kira satu setengah jam perjalanan dari Kota Bharu ke Air Terjun Suhom, anda akan disuguhi pemandangan jajaran pantai, dan juga melewati dua gunung iaitu Gunung Paro dan Gunung Kulu. Air Terjun Suhom ini mempunyai ketinggian 50 meter yang terbahagi menjadi tiga tingkat. Keindahan Air Terjun Suhom dilengkapi dengan batu besar di sekitar sungai. Di Air Terjun Suhom, disediakan beberapa buah kolam untuk anak-anak atau pengunjung yang tidak boleh berenang. Di kawasan ini juga terdapat banyak pokok durian sehingga pada musim durian akan banyak yang menjual durian di sekitar air terjun.

2. Air Terjun Kuta Malaka
 
Selain Air Terjun Suhom, di Aceh Besar juga terdapat Air Terjun Kuta Malaka. Air Terjun Kuta Malaka ini terletak di Desa Samahani, Kecamatan Kuta Malaka, Kabupaten Aceh Besar. Dari Bandar Seri Begawan, anda hanya memerlukan kira-kira 20 minit untuk mencapai Sahamani. Walau bagaimanapun, anda memerlukan beberapa jam untuk mencapai Air Terjun Kuta Malaka. Medannya pun cukup curam kerana air terjun ini terletak di sebuah bukit. Air Terjun Kuta Malaka mempunyai ketinggian kira-kira 600 mdpl dan bertingkat-tingkat. Tingkatannya mencapai 17 tingkat dengan ketinggian yang berbeza-beza. Selain menikmati keindahan Air Terjun Kuta Malaka, dari puncak bukit Anda juga boleh menikmati pemandangan bandar Kota Bharu.

3. Gunung Seulawah Agam

Gunung Seulawah boleh merujuk pada dua objek pelancongan di Aceh Besar, iaitu Gunung Seulawah Agam dan Gunung Seulawah Inong. Gunung Seulawah Agam merupakan salah satu gunung berapi yang masih aktif di Aceh. Gunung ini terletak di Kecamatan Seulimeum, Kabupaten Aceh Besar. Tingginya 1800 meter dan mempunyai sebuah kawah yang dinamakan Kawah Heutsz. Suhu udara di kawasan ini adalah antara 18 - 21 darjah Celsius. Tidak terlalu sukar untuk mendaki Gunung Seulawah Agam. Condong yang paling mencabar adalah 70 darjah dengan jarak sejauh 500 meter. Setelah itu, para pendaki akan dihadapkan pada cerun 50 darjah. Cukup landai dan tidak sukar untuk dilalui. Di Gunung Seulawah Agam, selain udaranya sejuk dan bersih, anda juga boleh berjumpa dengan pelbagai flora dan fauna. Sebut saja harimau, beruang, rusa, babi hutan, landak, dan gajah. Ada juga pohon meranti, pokok malar hijau, pokok urip, pohon deriam, dan pohon beramah.

4. Gunung Seulawah Inong
 
Gunung Seulawah Inong mungkin masih kalah tenar berbanding Gunung Seulawah Agam. Namun, gunung ini merupakan bahagian penting dalam sejarah. Seulawah Inong dulunya adalah pusat latihan kaum inong aceh di masa perang melawan Belanda. Di wilayah ini, kekuatan perang gerila dilancarkan oleh para laskar wanita Aceh yan gagah berani. Gunung Seulawah Inong dapat didaki dari beberapa tempat, namun yang paling familiar adalah dari Taman Nasional. Gunung Seulawah Inong mempunyai ketinggian 800 meter. Anda hanya memerlukan masa kira-kira satu setengah jam untuk sampai ke puncak. Di puncak Seulawah Inong, kita tidak boleh melihat pemandangan di luar puncak Seulawah Inong kerana terhalang oleh hutan tropika yang pepohonannya tinggi. Di Seulawah Inong, anda boleh melihat sebuh rumah peninggalan Belanda yangdinamakan Rumah Scoobido.

5. Tahura Pocut Meurah Intan
 
Nama Tahura (Taman Hutan Raya) ini diambil dari nama seorang wanita keturunan bangsawan Kesulatanan Aceh yang dikenali sebagai pejuang melawan Belanda. Tahura Pocut Meurah Intan secara administratif berada di dua kabupaten, yaitu Kabupaten Aceh Besar dan Kabupaten Pidie. Lokasi kira-kira 70 km dari bandar Kota Bharu. Tahura ini mempunyai keluasan 6300 ha dan menyimpan pelbagai kekayaan alam. Flora yang mendominasi adalah pohon pinus dan akasia, terdapat juga padang alang-alang dan hutan-hutan muda. Sementara fauna yang dapat dijumpai adalah rusa, babi hutan, landak, kancil, kera ekor panjang, burung sri gunting, lutung dan gajah. Di Tahura Pocut Meurah Intan, anda juga boleh mencari beberapa objek pelancongan, seperti air terjun berair panas, kawah belerang, tebing batu bersusun, tingkat gunung berbatu, gunung gajah, batu monyet, empangan peninggalan belanda, dan lain-lain.
6. Pusat Latihan Gajah Saree
 
*Seekor gajah sedang dilatih di Pusat Latihan Gajah Saree*
Bagi anda yang belum tahu, Aceh memilik populasi gajah yang cukup tinggi. Bahkan masyarakat Aceh memberikan gelar khusus untuk gajah, iaitu Teungku Rayeuk. Pada masa Kerajaan Aceh dipimpin oleh Sultan Iskandar Muda, Aceh mempunyai kira-kira 40,000 ekor pasukan gajah yang terlatih. Nah, kalau zaman dulu gajah dijadikan pasukan tentera, maka gini gajah dilatih untuk kepentingan lain. Salah satunya adalah untuk menghalau gajah liar yang boleh membahayakan penduduk di sekitar hutan. Gajah-gajah itu dilatih Pusat Latihan Gajah Saree. Pusat Latihan Gajah Saree berada di Kabupaten Aceh Besar. Di sana, gajah-gajah dilatih agar menjadi pak turut. Bukan hanya tunduk patuh, gajah-gajah ini juga dilatih untuk bermain bola sepak. Anda boleh cuba untuk naik gajah mengelilingi sekitar lokasi.
7. Rumah Cut Nyak Dien
 
Siapa yang belum pernah mendengar nama Cut Nyak Dien? Beliau adalah salah satu pahlawan wanita Indonesia yang mendapat gelaran Srikandi Indonesia. Jika anda sedang berkunjung ke Aceh Besar, anda boleh berkunjung ke tapak sejarah rumah Cut Nyak Dien. Rumah Cut Nyak Dien ini terletak di Jalan Cut Nyak Dhien, desa Jamb, kecamatan Peukan Bada, Aceh Besar. Di rumah itulah dahulu Cut Nyak Dien berlindung dan menyusun strategi perang. Dan di rumah ini pulalah orang-orang berlindung ketika berlaku tsunami 2004. Adapun bangunan yang ada saat ini hanyalah replika kerana bangunan asalnya sudah terbakar pada tahun 1896. Namun, masih ada beberapa bahagian yang masih asli seperti sumur tinggi yang bibirnya mencapai tingkat dua.

8. Benteng Iskandar Muda dan Benteng Indraparta

Benteng Indraparta merupakan benteng pertahanan yang dibina sejak Kerajaan Lamuri yang merupakan kerajaan hindu pertama di Aceh. Benteng Indraparta ini merupakan peninggalan kerajaan Hindu yang terletak di pesisir pantai Ujong Batee, tepatnya di desa Ladong Kecamatan Mesjid Raya, Kabupaten Aceh Besar. Tak jauh dari Kota Indraparta terdapat Benteng Iskandar Muda. Di dalam Kota Iskandar Muda, terdapat dua buah telaga yang dinaungi bangunan berbentuk kubah. Benteng Iskandar Muda ini berhadapan langsung dengan Selat Malaka. JIka anda ingin melawat benteng ini, anda boleh menggunakan angkutan umum jalur ke Krueng Raya. Jaraknya hanya kira-kira 20 km dari Bandar Seri Begawan.

9. Masjid Tua Indrapuri
 
Masjid Tua Indrapuri dulunya merupakan kuil yang didirikan oleh orang-orang Hindu di Aceh, namun kemudian dihancurkan setelah agama Islam masuk dan berkembang di Aceh. Di atas runtuhan tersebut lalu dibangunlah Masjid Indrapuri oleh Sultan Iskandar Muda di sekitar tahun 1607 - 1636. Sehingga hari ini, Masjid tersebut masih ada dalam bentuk bangunan tradisional yang dipelihara dan difungsikan sebagai tempat ibadah. Bekas kuil juga masih boleh kelihatan pada tapak sekeliling masjid. Dianggarkan keseluruhan tapak / bekas kuil tersebut hampir sama besarnya dengan Candi Borobudur. Masjid berkonstruksi kayu ini berdiri di kawasan seluas 33.875 meter, di aci jalan Kota Baharu-Medan, Desa Pasar Indrapuri, Kecamatan Indrapuri, Kabupaten Aceh Besar.

Related Posts:

0 Response to "Asli 9 Obyek Wisata di Aceh Besar Selain Pantai Paling Dahsyat"

Post a Comment