Asli Tempat Wisata Favorit di Medan

Sebuah bandar yang berada di wilayah Sumatera Utara dan sekaligus menjadi ibu kotanya ini adalah bandar terbesar peringkat ketiga di Indonesia. Jika bandar besar, pastinya menyimpan harta karun pelancongan yang berbeza-beza. Simak rangkuman destinasi pelancongan kegemaran di Medan berikut ini.

1.Merdeka Walk

Nah, tempat ini sesuai untuk anda yang gemar mencari makan atau menyukai kehidupan malam bandar. Merdeka Walk adalah sebuah kawasan wisata kuliner terkenal di Medan yang hanya buka pada malam hari sahaja. Apabila sudah buka, Merdeka Walk akan kelihatan 'hidup' dengan semua lampu warna-warni yang memilihnya. Anda akan menemui pelbagai jajanan hingga makanan berat di sini, dari menu tempatan hingga antarabangsa. Pokok-pokok rendang serta bangunan-bangunan tua yang berdiri di sekitar Merdeka Walk menjadi pemanis dan menjadi spot pemandangan yang menarik apabila anda menyantap makan di tengah keramaian.

2.Hillpark Sibolangit

Medan juga mempunyai sebuah theme park, yang kemudian masuk menjadi salah satu destinasi pelancongan kegemaran di Medan. Hillpark Sibolangit yang berdiri di atas tanah seluas 20 hektar ini merupakan theme park atau taman rekreasi paling besar se-Sumatera. Di sini, anda boleh menaiki berbagai macam wahana permainan yang seru dan menyenangkan. Jika Dunia Fantasi di Jakarta cenderung berhawa panas khas Jakarta, lain halnya dengan Hillpark Sibolangit. Seperti namanya 'hill' yang bermaksud 'bukit', theme park ini berada di ketinggian kira-kira 550 mdpl, sehingga anda akan merasakan udara yang cukup sejuk di sini. Mengingatkan sedikit dengan Genting Highlands di Malaysia, bukan?

3.Pulau Samosir

Tidak jauh dari Danau Toba, persisnya di bahagian tengah-tengahnya, terdapat sebuah pulau yang dinamakan Pulau Samosir. Saking besarnya Danau Toba, di bahagian tengah-tengahnya walaupun terdapat sebuah pulau yang kini juga dimanfaatkan sebagai tempat pelancongan. Di Pulau Samosir, anda akan mencari kawasan tinggi alias bukit yang hijau dan masih alami. Dari Pulau Samosir juga, anda boleh menikmati keindahan Danau Toba yang bewarna kebiruan jernih. Pulau Samosir akan menyediakan anda pengalaman pelancongan untuk lebih mengenali budaya Batak serta sejarah dari suku tersebut. Selain tarikan budaya, anda juga boleh melancong membeli-belah di sini kerana terdapat penjual aksesori, pakaian, dan kain tradisional dari Batak yang boleh anda beli.

4.Air Terjun Sipiso-Piso Tongging

Air terjun yang termasuk sebagai salah satu air terjun tertinggi di Indonesia ini terletak sangat dekat dengan Gunung Sipiso-Piso. Air terjun ini mempunyai ketinggian hingga 120 m. Uniknya, untuk dapat mencapai bahagian bawah air terjun atau kolam air terjunnya, anda perlu menuruni 100 anak tangga berliku, saat pada umumnya anda harus mendaki dulu untuk sampai pada bahagian kolam air terjun saja. Keindahan air terjun ini akan semakin terlihat jika anda menikmatinya dari bahagian bawah, kerana anda boleh melihat kemegahan air terjun yang menumpahkan air dengan cantiknya dari tahap yang sangat tinggi. Pemandangan hijau semulajadi yang berada di sekitarnya juga semakin menambah kecantikan dari Air Terjun Sipiso-Piso. Oh iya, dari kawasan air terjun ini, anda juga boleh melihat pemandangan Danau Toba dari kejauhan.

5.Danau Toba

Siapa yang tidak tahu Danau Toba? Salah satu ikon pelancongan di Medan sekaligus di Indonesia ini sudah terkenal sejak lama dan menjadi magnet pelancongan di Indonesia. Danau Toba merupakan sebuah kawasan tasik gunung berapi yang tercipta kerana aktiviti gunung. Tasik gunung berapi ini menjadi yang terbesar di dunia, lho! Luasnya yang mencapai 100km pada panjang dan 30 km pada lebar ini bahkan lebih besar saiznya berbanding Singapura. Kerana luas tasik yang sangat besar, Danau Toba akan menyuguhkan anda pemandangan tasik yang indah sekaligus anggun dengan airnya yang tenang dan kawasan hijau semulajadi yang melingkupinya. Danau Toba sudah menjadi kawasan pelancongan yang berkembang sehingga anda boleh dengan mudah mencari penginapan atau rumah makan.

Related Posts:

0 Response to "Asli Tempat Wisata Favorit di Medan "

Post a Comment